2017-10-31

Land o Lando runt


http://www.jewishgen.org/Rabbinic/infofiles/rashi.htm
http://www.davidicdynasty.org/surnames-believed-to-be-of-davidic-descent/

 
det här är ganska roligt kuriost faktiskt,
jag skall förklara.

Som det framkommer av länka här ovan kommer den store Rashi från familjen Kalonymus, från Rashi härstammar familjen Landau, en numera ganska stor släkt som har stora förgreningar i stora delar av Östeuropa, och därigenom USA och Israel. Och som i länk ses, en hel del andra släkter som alla kommer från Rashi. Det finns mycket att skriva om dessa, både personligt specifikt som macrosläktmannaskapligt vilket vi ej skall göra just här och nu.

Med sannolik härkomst från denna Landosläkt, via Polen och Baltikum, har det kommit en familj in i Sverige och Danmark som heter Lando. Alltså inte min direkta Landofamilj, utan en annan. Förutöver dessa finns även folk som heter Landau som ju ofta härstammar från dessa nämnda.

Men, Rashi kom då från den mäktiga qabbalah Kalonymusfamiljen, det var en ätt som hade sin härkomst från Lucca, Capua, Benveneto, i Italien, dit de kom under 700-talet från Babylon. Under 800-talet och några århundranden framåt skedde en flytt upp mot Rhenlandet, vilket gett ovan förgrening, i utmynnelsen av Rashi och vidare flöden.

Jag i min tur, Lando, härstammar från en langobardisk ätt med venetiansk börd där vi bott sedan 1100-talet, före ätten kom dit så kommer den just nere ifrån Capua och Benveneto, där den härskade via principat, från en släkt som heter just bland annat Lando, paradisets namn.

Släkten är likväl del av Kalonymides stam, samt väl medveten om sin börd. Det finns vissa komplexa samt extra intressanta ättesteg som jag får återkomma mer detaljerat till.

Jag i min lilla förgrening har sedan gått via Piemonte, efter den venetianska adelsdiasporan, och nu för stunden vidare till Sverige.

Tusen år, ge och ta, skiljer min Landoätt från den andra svenska Landoförgreningen.

Fortfarande bär vi paradisets namn, av helighetens land,
båda vi, härstammandes rakt ner från Kung David.


מלכות בית דויד
וְיַמְלִיךְ קֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא
בְּמַלְכוּתֵהּ וִיקָרֵהּ


nasi, Lando
















~

8 kommentarer:

  1. Det var spännande!Skulle du kunna flytta länkarna strax efter texten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. varför, jag vill ju ha dem överst i detta fallet:)

      Radera
    2. Du få göra som du vill men det ser ut som skräppost o då kan du förlora läsare pga det

      Radera
    3. Varför i Herrens namn skolandes detta se ut som skräppost?

      Radera
    4. Ja du...du få fråga fler läsare och om du får samma svar få du tänka vidare på saken?

      Radera
    5. ja, men nu frågar jag dig, varför du tycker så?

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Någon annan som är mycket snällare visar dig hur man gör på blogspot: https://m.youtube.com/watch?v=3l71GZpqOYk

    SvaraRadera