2017-07-31

Nasi Lando



mitt namn är S. D. M. Lando, ego Landus

jag tillhör det man i germanska länder kallar Uradlen
i sak betyder det att min ätt är adlig redan vid historiens start
en nobel människa, den äkta adlen, patricier

det har aldrig varit frågan om att ätten blivit adlig,
utan den är det, genom börd och blod,
ja enligt trosystemen även in i gudavärlden

ättelinjerna är ganska många, i ett snirligt system,
men de absolut viktigaste för min ättelinjedel
de rakt nedstigandes, i exromersk kontext, äro:

att jag tillhör Davids hus, Malkhut beit David
att jag tillhör Merovingerna, det saliska folket
att jag är en Pippinid, härstammandes från Landen
att jag är en Widonid, även nämnt Guideschi
att jag är Habsburgare, härstammandes från Aargau
att jag ingår i Lando, Case ducali, patriziato Venezia

samt många fler

ättena har burit alla möjliga titlar av rang,
men de hereditärt följsamma titlarna äro:

Comes ~ Comte ~ Conte ~ Greve
Dux ~ Duca ~ Hertig
Princeps ~ Principe ~ Nasi ~ Prins

i romersk kontext når släkten, via Cornér,
bak till Kungariket Rom, Regnum Romanum,
i gens Cornelia, som var en gentes originarie,
och måhänt, en av de mäktigaste familjerna ever
Ab urbe condita

tribus Cornelia är misstänkt etruskisk


Det erforderliga viset att tilltala mig i skrift är:

antingen på puritanskt venetianskt vis;

N.H. S.D.M. Lando

eljes på mer reguljärt vis;

S.A.S. Principe S.D.M. Lando


men det korrektaste är;

S.A.S. Dux et Princeps S.D.M. Lando
eller Nasi Lando

tilltala mig med mun är ej tillbördigt.
















~


Nasi är prinstitlen i gammalhebreiskan och skall användas gentemot de som ingår i Davids hus, i enlighet med Almanach de Gotha.

N. H. står för Nobilis Homo eller då på venetianska Nobilhomo, vi ärom principe del sangue, prinstitlen har just min ätt haft än längre än så, även förutom den davidiska ättelinjen.

S.A.S. är tilltalet, Sua Altezza Serenissima, smått variöst översatt till Hans Högvälborne Höghet, Hans Ärevördiga, Hans Själsliga Höghet, Hans Lysande Höghet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar